Slik behandler du spennings-hodepine

0
149
Gode råd mot spenningshodepine.
Gode råd mot spenningshodepine.

Mange er plaget av spenningshodepine. Slik hodepine har ofte uklare årsaker, men kan skyldes psykisk stress eller muskel- og skjelettplager.

 I psykomotorisk fysioterapi benyttes teknikker som motvirker slike plager.

Når du er kommet hjem, drikk et glass vann, finn et rom hvor du har mulighet å være i fred i en halvtime eller mer, oppfordrer Bewell Klinikken på sin hjemmeside.

Legg deg på et tykt gulvteppe, legg en liten pute under hodet og bre et pledd over deg. Legg hendene på magen, en hånd over og en hånd under navlen. La albuene hvile mot teppet. Kjenn at du kan hvile, og at gulvet støtter deg.

Kjenn etter at du ligger nedpå teppet. Kjenn baksiden av  kroppen som hviler mot teppet.

Begynn nedenifra og merk trykket mot hælene, baksiden av leggene, knehasen. Er de litt opp fra teppet, eller har de litt kontakt med teppet?

Merk lårenes bakside, sete, korsrygg. Ligger korsryggen i kontakt med teppet, eller er den opp fra teppet? Merk videre opp fra korsryggen til brystryggen og ut mot skuldrene. Er det tyngdeforskjell i de ulike delene av kroppen?

Merk overarmenes kontakt, og albuenes. Hvor tydelig er kontakten der? Underarmene og hendene, ligger hele hånden eller bare fingertuppene i kontakt med teppet?

Merk nakkesvaien, får den den støtten den trenger? Trenger jeg å justere puten for å ligge godt? Hviler bakhodet mot puten, eller holder jeg hodet?

Hvordan er mitt ansiktsuttrykk? Er pannen glatt? Merk øyelokket som hviler over øyet, ikke la noe lys slippe inn!

 

 

SHARE
Helseinfo er en informasjonskanal. Vi formidler helsenyheter, helseblogg om kosthold og trening, pressemeldinger og annen helseinformasjon. Vi skriver om helse i Norge og formidler også helsesaker fra utlandet.