4 uvaner som ødelegger nattesøvnen

0
86
nattesøvnen

Gjør små forandringer i hverdagen slik at nattesøvnen blir mye bedre.

 

1. Sen ettermiddagskaffe

nattesøvnen
nattesøvnen

 

Forskere ved Sleep Disorders & Research Center ved Henry Ford Hospital i Detroit oppdaget at inntak av 400 milligram koffein (tre kopper kaffe) seks timer før sengetid reduserer søvnen med en time per natt.

Løsning: Avslutt kaffedrikkingen før klokken 16.00 eller tidligere.

 

2. PC/Telefon i sengen

nettbrett påvirker
nettbrett

Lyset som kommer fra PC, telefon eller Ipad påvirker og undertrykker hormonet melatonin og gjør deg mer våken.

Løsning: Demp lysstyrken på enheten til minimum og hold den minst 35 centimeter fra ansiktet ditt. En studie fra Mayo Clinic i USA fant at disse to løsningene kan kutte lyseksponering til det punktet at det ikke skal forstyrre søvnen din.

 

3. Middag før leggetid

nattesøvnen
nattesøvnen

Når du går til sengs med en full mage slår du på hormoner og stimulerende kroppen når den egentlig skal være klar for hvile.

Løsning: Spis siste måltid 3-4 timer før du planlegger å sove.

 

4. Røyking

røyking dårlig for søvnen

Røykere sover mindre. I en fersk undersøkelse falt deres total søvntid med 1,2 minutter per sigarett.

Løsning: Slutt å røyk.
[adToAppearHere]

SHARE
Helseinfo er en nyhetskanal innen helse.