Effektive matvalg

0
195

spiser_sunt_455px

Vi tar i gjennomsnitt omtrent 200 ulike valg knyttet til mat hver eneste dag.

Det viser forskning. De fleste av disse valgene tar vi uten å legge merke til dem, vi velger som regel det vi alltid har gjort, skriver LHL på sin hjemmeside.

For å skaffe deg nye vaner må du være åpen og nysgjerrig, men legg vekt på å finne endringer som virker best for deg. For at en livsstilsendring skal være til å leve med og overkommelig, må den være effektiv, lystbetont og realistisk.

Sunnhet handler om balanse

Det finnes ikke én enkelt matvare eller ett næringsstoff som gjør deg sunn eller syk. Et balansert kosthold er viktig for helsa, det vil si et kosthold som gir en god balanse mellom alle næringsstoffer; hverken for lite eller for mye av noe. Kostholdet skal gi nok energi (kalorier) i tillegg til nok vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer vi må ha for å unngå mangelsykdommer og opprettholde immunforsvaret.

Et sunt kosthold skal ikke inneholde for mye av det gode heller: Overernæring kan ha vel så negative konsekvenser som underernæring.

Mange bekker små…

Man kan lett bli forvirret av den store mengden med mat- og helseinformasjon som møter oss hele tiden. Men å spise sunnere er ikke så vanskelig! Husk at det som kan virke som en stor og uoverkommelig jobb, kan bli mindre krevende dersom du tar små skritt av gangen.

Det nytter sjelden bare å legge fra seg en vane, du må noe å bytte ut vanen med noe som er bedre for deg. Når det gjelder mat så finnes det bedre alternativer til det meste: Å bytte ut helmelk med lettmelk, smør med lettmargarin, crème fraiche med kesam eller yoghurt, og fårepølse med kalkunskinke, er noen eksempler på små skritt mot et sunnere kosthold.

 

 

SHARE
Helseinfo er en informasjonskanal. Vi formidler helsenyheter, helseblogg om kosthold og trening, pressemeldinger og annen helseinformasjon. Vi skriver om helse i Norge og formidler også helsesaker fra utlandet.