Prises for måling av babylunger

0
105

Bildetekster:  VoluSense og Designit får Merket for god design for VoluSense Pediatrics. Foto: Designit 

– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene. 

 

VoluSense: Måler sårbare babylunger 

Gründerselskapet og sykehusutstyrsprodusenten VoluSense i Bergen hadde utviklet et instrument for måling av nyfødtes lunger som hadde nesten alt. Det svarte på et klinisk udekket behov i markedet og var nyskapende og teknisk sett brilliant. Dessverre var det også vanskelig å bruke. Noe måtte gjøres.

 

– Vi hadde utviklet et ganske så genialt produkt som møtte et klinisk behov på markedet. Samtidig skjønte vi at for å lykkes måtte produktet være en fullgod helhetlig løsning til beste for sårbare babyer med lungeproblemer, bekymrede foreldre og hverdagsheltene på nyfødtavdelingen, nemlig sykepleierne og legene, sier Rianne Vogel, administrerende direktør i VoluSense.

 

Nyfødte, særlig premature babyer, har ofte lungesykdommer og relaterte komplikasjoner. Dette skyldes ofte at lungene ikke er ferdigutviklede. I dag er det få sykehus som foretar lungefunksjonsmåling av premature og nyfødte. I stedet observerer helsepersonell om barnet virker stresset, skifter fargetone, har kramper, samt måler variabler som oksygenopptak og CO2-utskillelse.

 

Enklere, ufarlig og profesjonelt 

Derfor utviklet VoluSense en prototype til et måleinstrument med tilhørende vest som ble testet i flere kliniske studier. Mens prototypen leverte svært lovende resultater på den tekniske siden, men var ikke spesielt brukervennlig og fikk ikke innpass på sykehusenes kliniske avdelinger. Designbyrået Designit fikk jobben med å designe et mer helhetlig produkt. De gjennomførte kvalitative undersøkelser der både leger, sykepleiere, utviklingsingeniører og selskapets ledelse deltok.

 

Basert på innsikt herfra gjorde de produktet mer intuitivt og lett å bruke. Tubevesten ble erstattet med en omslagsvest som er enklere å få av og på barnet. Det ble lagt ned mye arbeid i å få produktet til å se både ufarlig og samtidig profesjonelt ut.

 

Stor interesse – lang venteliste 

I fjor sommer kunne gründerbedriften vise fram resultatet: VoluSense Pediatrics, en helt ny tilnærming til å måle lungefunksjon hos nyfødte og premature. En enkel, vennlig utformet vest har innebygde sensorer som følger kroppens bevegelser og måler volumendringer på inn- og utpust. Måleinstrumentet er lite, lett og mobilt, med berørbar skjerm. Brukermanualen er illustrert og pedagogisk lagt opp, slik at helsepersonell slipper å lage sine egne, mer brukervennlige versjoner.

 

Interessen for VoluSense Pediatrics har vært formidabel, både i Norge og internasjonalt. 19 sykehus fra 9 land meldte sin interesse allerede før produktet var blitt markedsført noe sted. Produktet har også blitt nominert som «Product of Outstanding Interest» på den største lungehelsekonferansen i Europa.

 

Protex: Dyre og farlige hoftebrudd 

Hvert år faller omlag 9000 nordmenn og brekker hoften. I gjennomsnitt koster hvert hoftebrudd samfunnet nærmere én million kroner og totalt er hoftebrudd anslått til å koste samfunnet opp mot ni milliarder kroner per år. SINTEF og tekstilbedriften Protex har i fellesskap utviklet en hoftebeskytter som setter dagens klumpete og stigmatiserende hjelpemidler i skammekroken.

 

– Det å få Merket for god design gjør 15. april til en merkedag for oss i Protex. Hoftebeskytteren HiP er vårt første egenutviklede produkt på mange år, og er et viktig skritt på veien fra å være underleverandør til å bli en leverandør av egne merkevarer, forteller administrerende direktør Margrethe Engan Gjære.

 

Sykeliggjørende beskyttelse brukes ikke 

HiP bygger på følgende innsikt: Det er nytteløst å utvikle avanserte hoftebeskyttere dersom ingen vil bruke dem. Potensielle brukere, både hjemmeboende eldre og beboere på institusjon, synes eksisterende løsninger er stigmatiserende og sykeliggjørende. Dessuten er de tykke skumputer og harde plastskallene både vanskelig å ta på og ubehagelige å ha på. Dette fører til at mange velger å gå uten beskyttelse.

 

– Vi ønsket å lage en hoftebeskytter som folk i målgruppen faktisk ønsker å bruke. Vi så tidlig at design måtte brukes som et aktivt virkemiddel for å utvikle et produkt som både ser flott ut og som er enkelt, sikkert og behagelig i bruk. Derfor er HiP utviklet ved hjelp av brukersentrert designmetodikk, der produsent, designere, sluttbrukere og helsepersonell har samarbeidet tett, sier Gjære.

 

Ser ut som sportsbekledning 

Resultatet er en hoftebeskytter som ligner mer på et sportsprodukt enn et hjelpemiddel. HiP er tynn og fleksibel sammenlignet med konkurrerende løsninger, og har en nedtonet og stilren profil som gir assosiasjoner til aktivitet og bevegelse. De avanserte materialene er myke og komfortable, men fastner og fordeler trykket over et større område ved fall.

 

– Vi har gjennomført omfattende tester for å finne den optimale kombinasjonen av komfort og beskyttelse i produktet, sier forsker og designer ved SINTEF, Tore Christian B. Storholmen. Han presiserer at materialet får tilbake sin opprinnelige mykhet og beskyttende effekt umiddelbart etter et fall. HiP er også enkel å ta på uansett om man står eller sitter.

 

I fjor høst ble HiP for første gang vist fram på Ambience, en internasjonal messe for design og smarte tekstiler. Produktet ble gjort tilgjengelig for salg tidligere i år, og har allerede rukket å bli svært etterspurt både blant brukere og leger, ergoterapeuter, fysioterapeuter og annet helsepersonell som jobber med rehabilitering og forebygging av hoftebrudd.

(Pressenytt) 

 

FAKTABOKSER:

 

Merket for god design: 

* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter

* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter

* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap

* I år var det 128 søkere

* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design

* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design

* Mer informasjon om Merket for god design: http://www.doga.no/merket

 

SHARE
Helseinfo er en informasjonskanal. Vi formidler helsenyheter, helseblogg om kosthold og trening, pressemeldinger og annen helseinformasjon. Vi skriver om helse i Norge og formidler også helsesaker fra utlandet.