Lavkarbo best for kroppen i følge studie

0
177
lavkarbo i ny stor undersøkelse
lavarbo best i ny undersøkelse

Atkinsmetoden og lavkarbo har blitt mye diskutert siden Dr. Robert Atkins på 1970-tallet konseptualiserte kostholdet som basert på protein, sunne fettsyrer og kutt i raske karbohydrater skal bidra til vektreduksjon.

Mest ned i vekt med lavkarbo

Den nye studien som er publisert i Annals of Internal Medicine viser at teorien til Atkins ikke bare lever i beste velgående hva gjelder vektreduksjon, den viser at lavkarbo er den mest effektive metoden for å gå ned i vekt.

Deltakerne i den nye studien ble delt inn i to grupper der én gruppe skulle følge et lavkarbokosthold og den andre gruppen skulle følge lavfettkosthold.

Studien pågikk i ett år for å ta høyde for effekter på lang sikt, og når et år var gått hadde lavkarbogruppen et gjennomsnittlig vekttap på 3,6 kg mer enn de som hadde fulgt et lavfettkosthold.

Noen skeptikere har pekt på at Atkinsmetoden først og fremst bidrar til vekttap gjennom at kroppen mister vann, men studien som nylig ble gjengitt i New York Timesmotbeviser også dette.

Fett vs. muskler

For noen er det kanskje viktigst hva som står på vekta, men for kroppen er det av stor betydning at vekttapet faktisk stammer fra tap av kroppsfett, og kroppsfett rundt magen.

Lavkarbogruppen i studien hadde signifikant større tap av kroppsfett enn lavfettgruppen, og kanskje mer oppsiktsvekkende var funnet de gjorde på muskelmasse.

At proteiner bidrar til å opprettholde muskelmasse er vitenskapelig bevist, og dette fikk man støtte for i studien gjennom signifikant forbedret muskelmasse hos lavkarbogruppen som naturlig nok hadde protein som viktig energikilde.

De som hadde fulgt et lavfettkosthold hadde også gått ned i vekt, men hadde mistet mer muskelmasse enn kroppsfett. Dette til tross for at ingen av gruppene hadde gjort endringer i fysisk aktivitet.

Lev lengre med lavkarbo

Diskusjonen rundt kolesterol er ofte unyansert, og kolesterolbegrepet er som oftest gjennomgående negativt ladet.

Likevel finnes det kolesteroltyper som også omtales som sunt kolesterol (HDL), og dette kolesterolet fikk en mer tydelig økning i lavkarbogruppen enn hos lavfettgruppen.

En drastisk reduksjon i triglycerider, en fettform som man ofte finner i høye verdier hos mennesker med overvekt og diabetes, fant man derimot kun i lavkarbogruppen.

Det var ingen endring i blodtrykk hos noen av gruppene, og for begge gruppene var også totalt kolesterolnivå og såkalt dårlig kolesterol (LDL) stabilt.

Totalt sett var resultatene i lavkarbogruppen så gode at når man kjørte Framingham Heart Study, en meget anerkjent risikokalkulering for hjerteinfarkt de neste 10 årene, var risikoen redusert for lavkarbogruppen. Risikoen var uendret for lavfettgruppen.

Stor nyhet fra Atkins gjør det enda enklere å spise lavkarbo

Det viktigste i et lavkarbokosthold er å kutte kildene til raske karbohydrater og tomme kalorier, og sukker er her en værsting de fleste er enige om at vi spiser for mye av.

For mange er det vanskelig å gi avkall på søte fristelser, men med nye Atkins Endulge Chocolate Break er det mulig å kose seg med sjokolade og fortsatt begrense sukkerinntaket.

Atkins Endulge Chocolate Break er en klassisk kjekssjokolade, men har hele 75% mindre sukker en tradisjonelle varianter.

Med tanke på at Kvikk Lunsj er Norges mest solgte sjokolade er det dermed gode muligheter for Norges befolkning å redusere vekt og leve lengre ved å velge fra helsekosthylla og ikke sjokoladehylla ved neste butikkbesøk.

 

SHARE
Helseinfo er en informasjonskanal. Vi formidler helsenyheter, helseblogg om kosthold og trening, pressemeldinger og annen helseinformasjon. Vi skriver om helse i Norge og formidler også helsesaker fra utlandet.