Rosa sløyfe fra Pia Tjelta

0
183

– Det er en ære å få lov til å designe årets Rosa sløyfe-bukett. Jeg gleder meg veldig over oppdraget og opplever det som en stor tillitserklæring å få være med på å rette fokus på en så viktig sak som denne, sier Pia Tjelta, designer av årets Rosa sløyfe-bukett.

Pia Tjelta ser blomster som et tegn på omtanke. Med Rosa sløyfe- buketten håper hun å samle inn mest mulig midler til brystkreftforskning, vise solidaritet til de som blir rammet av brystkreft og inspirere folk til å vise at man bryr seg om andre.

 

Blomster med mening

Da Pia Tjelta skulle designe årets Rosa sløyfe-bukett, gikk hun ut i naturen for å finne inspirasjon. – Jeg ville at den skulle være som en håndplukket bukett, satt sammen på tur i skogen eller på ditt favorittsommersted. Jeg synes buketten er mer personlig på denne måten. Buketten gir assosiasjoner til noe lett og sommerlig, også nå som høsten kommer.

– Vi gir hverandre blomster av samme grunn som vi også gir penger til viktige saker; vi bryr oss om hverandre. Sett derfor et lite kyss av sommer på bordet til noen du er glad i, og støtt samtidig en av årets viktigste saker, sier Pia Tjelta.

 

Rosa sløyfe 2015

Årets informasjonstema er «å leve med uhelbredelig brystkreft». De siste ti årene har det kommet medisiner som gir bedre, mer målrettet behandling av brystkreft og mindre bivirkninger. Men det er fortsatt en lang vei å gå. Mer forskning er nødvendig for å gi brystkreftrammede et lengre og bedre liv. I oktober farges hele landet med rosa sløyfer og blomster for å vise omtanke og generere inntekt for kvinner som rammes av brystkreft. Den spesialdesignede Rosa sløyfe-buketten er årets bidrag fra Mester Grønn sammen med Pia Tjelta. Mester Grønn er hovedsamarbeidspartner av aksjonen for femte år på rad.

 

Mer om Rosa sløyfe

  • Rosa sløyfe-aksjonen har sitt opphav fra USA, der amerikanske kvinner på begynnelsen av 1990-tallet krevde større bevilgninger til brystkreftforskning.
    • Rosa sløyfe aksjonen har blitt en internasjonal folkebevegelse som markeres i oktober hvert år. Bedrifter, foreninger og privatpersoner bidrar alle i kampen mot brystkreft.
    • Brystkreftforeningen og Kreftforeningen har arrangert aksjonen i Norge siden 1999.
    • Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning.
    • Mester Grønn har støttet Rosa sløyfe aksjonen siden 2009, og har fra 2011 vært stolt hovedpartner. I fjor solgte kjeden Rosa sløyfe-blomster til en rekordstort beløp. Salget førte til et bidrag på over 2 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen.
    • Årets informasjonstema for Rosa sløyfe i Norge er «å leve med uhelbredelig brystkreft».
    • Hvert år får ca. 3000 personer i Norge brystkreft. Det er åtte personer hver dag. Én av fire brystkreftrammede utvikler uhelbredelig brystkreft. Hver dag dør to kvinner av brystkreft.

Spre rosa kjærlighet i oktober og vis ekstra omtanke for brystkreftrammede, pårørende og mennesker du er glad i. Rosa sløyfe-buketten designet av Pia Tjelta koster 250 kr, hvorav 25 kr går til Rosa sløyfe-aksjonen. Buketten er i butikk fra uke 40.

 

SHARE
Helseinfo er en informasjonskanal. Vi formidler helsenyheter, helseblogg om kosthold og trening, pressemeldinger og annen helseinformasjon. Vi skriver om helse i Norge og formidler også helsesaker fra utlandet.