Dropp ikke melk under slanking

0
499

Slanking: Mange nordmenn starter januar med et ønske om å innføre sunnere matvaner og et begrenset inntak av kalorier. I perioder da man reduserer inntaket av mat og drikke er det spesielt viktig å velge næringstette matvarer som gir mange næringsstoffer per kalori. Da kan man enklere få i seg vitaminene og mineralene man trenger daglig, uten å få i seg mange kalorier.

Er melk fetende?

Melk er en næringsrik drikk og inneholder både kalsium, jod, proteiner, fosfor og vitaminene B2 og B12. Samtidig er det en del som mener at melk er fetende. En landsomfattende undersøkelse gjennomført på vegne av Melk.no viser at 27 % mener at melk er fetende, og at 28 % er enige i utsagnet om at melk inneholder mange kalorier.

– For dem som er opptatt av å redusere kaloriinntaket, er det viktig å huske på at kroppen har like stort behov for vitaminer og mineraler når man slanker seg. Ved å velge magre meieriprodukter, som for eksempel skummet melk, får man i seg like mye vitaminer og mineraler som i helmelk. Det er kun fettinnholdet som er redusert. Noen tror at innholdet av næringsstoffer er lavere i mager melk enn i helmelk, men det stemmer ikke, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i Melk.no.

Dropp ikke melk under slanking

Skummet melk regnes som fettfri med kun 0,1 prosent fett mens ekstra lett melk inneholder 0,5 % – 0,7 %. Generelt bidrar melk og meieriprodukter med ca. 70 % av kalsiuminntaket og ca. 60 % av jodinntaket i det norske kostholdet.

– Det meste av maten og drikken vi får i oss inneholder kalorier. Ett glass skummet melk (1,5 dl) inneholder rundt 50 kalorier, er fettfri og gir deg seks viktige næringsstoffer som kroppen trenger. Det er derfor en næringstett matvare, fortsetter Ida Berg Hauge.

Mager melk mest populær

Siden 1997 har forbruket av de ulike melketypene endret seg, og melketypene med minst fett har en samlet andel på 83 % av forbruket. Forbruket av helmelk har sunket fra en andel på 23 % i 1997 til 17 % i 2013. Etter at ekstra lett melk kom på markedet har denne vokst og blitt mer populær enn helmelk, bare slått av lettmelk.

– Fordelen med å ha flere typer melk på markedet er at forbrukerne kan velge det fettinnholdet de selv foretrekker. Man kan fint leve «lett» og samtidig få i seg både kalsium og andre næringsstoffer som jod og proteiner gjennom å innta magre meieriprodukter daglig. Vi anbefaler 3 porsjoner daglig, da sikrer man kalsiuminntaket, avslutter Ida Berg Hauge.

SHARE
Helseinfo er en informasjonskanal. Vi formidler helsenyheter, helseblogg om kosthold og trening, pressemeldinger og annen helseinformasjon. Vi skriver om helse i Norge og formidler også helsesaker fra utlandet.