Slik blir du påvirket av morgenkaffe

0
146
morgenkaffe

Mange begynner morgenen med en kaffe. Nordmenn har for vane å drikke flere kopper kaffe per dag. Men hvor sunt er kaffe egentlig?

En del sliter med hodepine og tretthet om de ikke får i seg sin daglige dose med koffein.

– Kaffe inneholder stimulerende stoffer som gir deg en oppkvikker. Når vi ikke får i oss kaffe er det vanlig at man får en tretthetsfølelse. Enkelte kan også føle en form for abstinens med tretthet og hodepine, forteller Martin Kreutzer som er næringskonsulent for nettstedet Bodycomp.dk til Dansk Tv2.

 

Kokekaffe er verst

I følge Kreutzer vil det uansett bare ta et par dager for å bli fri for trettheten og hodepinen om man dropper kaffedrikking. Han mener også at kaffe har blitt utsatt for en urimelig stigmatisering.

Kreutzer mener at man kan få helsefordeler ved å velge enkelte kaffetyper.

– Den sunneste kaffetypen vi kan få i oss er ekspresso siden den har færre skadelige stoffer. Kokekaffe er den verste typen kaffe siden den har mest skadelige stoffer, forklarer Keutzer.

Les også: Mener kaffe reduserer risiko for Alzheimer og Diabetes

 

Reagerer forskjellig på kaffe

Ernæringsfysiologen råder til å lytte til sin egen kropp når man drikker kaffe.

– Vi reagerer forskjellig på kaffe. Noen har ingen problemer med søvn om natta man drikker kaffe på ettermiddagen, mens andre kan slite med å få sove. Noen sliter også med hjertebank. Det handler om hvordan man individuelt føler hvordan kaffe påvirker kroppen, mener Kreutzer.

Keutzer ramser opp positive og negative sider med kaffe.

 

Positivt

– Kaffe er rik på antioksidanter.
– Det er en kalorifri drikk om du ikke tilsetter fløte eller sukker.
– Forskning viser at kaffe kan forhindre utvikling av diabetes type 2.
– Kaffe er oppkvikkende.

Negativt

– For mye kaffe kan forstyrre fordøyelsen ved å gi løs mage.
– Enkelte reagerer på kaffe ved å få høyere blodtrykk.
– Økt risiko for å utvikle gallestein.

SHARE
Helseinfo er en nyhetskanal innen helse.