Tips for å nå sunne mål

0
89
sunne mål

Det er viktig å gjennomføre sunne mål. Her er noen tips.

 

Kjøp kosttilskudd – la det stå på kjøkkenbenken

Ingenting kan konkurrere med et variert og sunt kosthold. Rådene fra helsedirektoratet er blant annet at man skal få i seg fem porsjoner med frukt og grønt hver dag, spise fisk to til tre ganger i uken og spise minst tre lette meieriprodukter hver dag. Det sier seg selv at dette kan være utfordring for mange! Kjøp de viktigste kosttilskuddene og ha de fremme på kjøkkenbenken. Da er det mye lettere å huske på å ta de. Dersom du tar Omega 3, et mineraltilskudd og vitamintilskudd er du langt på vei!

Kjøp en sunn bar – finn en som dekker dine behov

De aller fleste av oss får i oss for mye energi i forhold til det vi forbrenner. En smart måte å kutte ned på inntaket av tomme kalorier er å la deler av energiinntaket skje gjennom sunne barer som dekker dine behov. Barer kan være et godt alternativ, både som måltid, snack eller erstatning for andre matvarer. De kan også bidra til å optimalisere treningsøktene dine. Les mer om ulike typer bars i Midsona sin bar-guide for å bedre forstå forskjellene på de typer barer som finnes og hvilken type bar som er optimal for deg og dine behov. (se relatert materiale)

Kjøp en kul drikkeflaske – drikk mer vann

Vann slukker tørsten og gjør at du naturlig får mindre lyst på andre mer kaloriholdige alternativer som brus og jus. Med en kul flaske på pulten øker sannsynligheten for at du drikker mer vann i løpet av dagen. Helsedirektoratet sier at kroppen har bruk for omtrent 2,5 liter væske i døgnet. Behovet varierer fra person til person, og er blant annet avhengig av alder, temperatur og aktivitetsnivå. Maten vi spiser gir oss cirka 1 liter væske, så under normale omstendigheter anbefales det voksne å innta rundt 1,5 liter væske daglig.

SHARE
Helseinfo er en informasjonskanal. Vi formidler helsenyheter, helseblogg om kosthold og trening, pressemeldinger og annen helseinformasjon. Vi skriver om helse i Norge og formidler også helsesaker fra utlandet.