Verdens aktivitetsdag

0
198
aktivitetsdag

Effekten av fysisk aktivitet er formidabel og det beste du kan gjøre for å sikre deg et langt liv med minst mulig sykdom og plager.

​– Heldigvis ser det ut til at stadig flere oppdager hva dette betyr for helsa og for livskvaliteten, sier avdelingsdirektør Jakob Linhave i Helsedirektoratet. – Én av tre når helsemyndighetenes anbefaling om fysisk aktivitet, men det er altfor mange som går glipp av friske leveår og fysisk og psykisk overskudd. Vi oppfordrer alle til å bruke aktivitetsdagen til å ta #dine30 og kjenne forskjellen.

 

Fortsatt mange som kan oppnå helsegevinst

Den siste nasjonale kartleggingen viser at flere blir aktive. Rundt 200 000 flere når anbefalingen nå enn i 2009. Aktivitet tilsvarende myndighetenes anbefalinger reduserer risikoen for kreft, hjerte- og karsykdommer, diabetes, depresjoner og til sammen 30 ulike diagnoser. I tillegg kan det kurere enkelte diagnoser og tilstander som høyt blodtrykk og lette depresjoner.

Hvis alle som i dag IKKE får sine 30 minutter legger på 10 minutter hver dag, vil halve befolkningen møte anbefalingen.

– Mange blander sammen «sunn» og «sprek», og altfor mange tror du må ha blodsmak og makspuls om det skal nytte. Det stemmer ikke – og antakelig er du ikke så langt unna det anbefalte dagsbehovet. Du trenger ikke 30 minutter i tillegg til det du allerede gjør – men legger du til noen minutter her og der er du kanskje i mål uten at det trenger å koste så mye innsats.

 

Hverdagsrutine

– Forsøk å bygge aktivitet inn i hverdagsrutinene – så slipper du etter hvert å kjempe med motivasjonen hver dag, sier Linhave. Hvor ofte står du foran speilet og vurderer om du skal pusse tennene i dag? Nettopp – og sånn må du gjøre med fysisk aktivitet.

 

De beste tipsene fra Dine30

Lag faste rutiner som sikrer deg Dine30 hver dag

Del Dine30 opp i mindre økter: 10 minutter x 3 = Dine30 og akkurat like bra

Tenk på trapper, bakker og omveier som en mulighet – hver gang du blir litt andpusten er det bra!

Prøv nye ting – gjerne med venner eller kjente

Lag deg «beredskapsplaner» for alt som kommer til å komme i veien (det gjør det!)

Mål skritt eller registrer aktivitet med en app eller en aktivitetsmåler (de fleste nye telefoner har installert målere). Eller registrer manuelt.

Sjekk din fysiske alder på verdens aktivitetsdag

Er du 20 år og inaktiv? Ja da kan du ha en «fysiologisk alder» som om du var 70 år. Og motsatt: Er du 70 og kjempeaktiv kan du ha helse som en gjennomsnittlig 20-åring. Forskere ved NTNU har utviklet et enkelt og brukervennlig digitalt verktøy som gir deg fasiten her og nå. Tør du prøve NTNUs VO2max-kalkulator? (ntnu.no)

SHARE
Helseinfo er en informasjonskanal. Vi formidler helsenyheter, helseblogg om kosthold og trening, pressemeldinger og annen helseinformasjon. Vi skriver om helse i Norge og formidler også helsesaker fra utlandet.