Verdens Håndvaksedag

0
159

Den 15. oktober var det verdens håndvaskedag. Blant bidragsyterne er blant annet UNICEF og USAID samt flere store aktører innenfor helsesektoren. Målet med håndvaskedagen er å minske risikoen for smitte av blant annet kolera og tyfoidfeber, men også spre kunnskapen om at håndvask er ekstremt viktig for å unngå smitte generelt. Risikoen for smitte og infeksjoner reduseres  nemlig dramatisk ved håndvask. Blant annet kan luftveisinfeksjoner og magesyke i stor grad unngås ved å vaske hendene skikkelig og ofte.

– Omgangssyke er et godt eksempel på noe som kan forebygges ved god håndvask nettopp fordi det smitter så lett. Spesielt barn tar seg på kroppen og inn i munnen hvor smitten lett sprer seg. Sykdommer som smitter gjennom dråpesmitte sprer seg lett via dårlig håndhygiene. Barn bør vaske hendene etter dobesøk og før hvert måltid. I tillegg bør det gjøres når de kommer i barnehagen hvis det for eksempel går omgangssyke. Det er også lurt å vaske hendene oftere på høsten og vinteren når vi vet at det går mye bakterier og virus, sier Tone Aanderaa, som er PlussTid-ekspert med mange års erfaring som helsesøster. Spør Tone om råd her!

Hun råder folk til å være ekstra nøye med hygienen når de oppholder seg på offentlige steder og i utlandet. – Vask hendene oftere og nøye, og skru av vannet med et papirhåndkle slik at du ikke tar på kranen med hendene og får med deg bakterier derfra, sier helsesøsteren.

Kjenner du Lano sin historie?       www.lano.no

I Lilleborg kan vi mye om tøyvask, rengjøring og hygiene. Generasjoner av nordmenn har stiftet bekjentskap med våre vaskemidler og hygieneprodukter. I 180 år har vi utviklet, produsert og markedsført våre velkjente merkevarer. Mange av dem er over 60 år gamle, noen enda eldre; Lano,
Blenda, Solidox, Krystal, Zalo – for å nevne noen av våre mange, populære merker.

Vi baserer all vår produktutvikling på ønsker og behov hos forbrukerne. Dette fanger vi opp på mange måter, ikke minst gjennom Lilleborg Forbrukerservice der fem konsulenter er i daglig kontakt med forbrukere gjennom telefon, brev, mail, messer og stands. Lilleborg Forbrukerservice gir tips, råd
og veiledning om vask, flekkfjerning og rengjøring, og gjennom denne kontakten fanger vi opp både ønsker om produktforbedringer og udekkede behov i hverdagen. Dette tas videre med Lilleborgs utviklingsavdeling og danner grunnlag for vårt løpende innovasjonsarbeid.

SHARE
Helseinfo er en informasjonskanal. Vi formidler helsenyheter, helseblogg om kosthold og trening, pressemeldinger og annen helseinformasjon. Vi skriver om helse i Norge og formidler også helsesaker fra utlandet.